Koji rod ću roditi

Duhovna i psihološka razmatranja o plodnosti života

U svakom ljudskom biću, bez obzira na uzrast, obrazovanje ili veru, postoji tiha, ali nezaobilazna misao: da li moj život rađa neki rod? Ne nužno vidljiv, materijalan, ili društveno priznat, već plod koji ima smisla. Taj rod može biti iskra ljubavi, promena navike, toplina pogleda, nova reč, novi pravac. Može biti i tišina koja menja.

Ovaj tekst istražuje dve dimenzije roda: duhovnu i psihološku. Ne kao odvojene svetove, već kao dva jezika istine koji se sreću u životu čoveka koji traži smisao.

1.  Duhovni pogled: Rod kao poziv i odgovor

U jevanđeljima, Isus često govori o rodu. Njegove reči nisu puki religiozni simboli, već poziv na autentični život.

U priči o talantima[1](Matej 25, 14–30), svaki čovek dobija određene darove. Ali ne da ih sačuva, već da ih umnoži. „Zašto nisi uložio to što sam ti dao?“ Ovo pitanje odzvanja kroz vekove, kao podsetnik da se život ne meri samo disanjem, već plodnošću postojanja.

U priči o sejaču(Matej 13), Isus govori o različitim vrstama tla. Nije problem u semenu, već u dubini zemlje. Neki ljudi čuju reč, ali ona ne prodre, ne uhvati koren, ne da rod. A neki, u „dobroj i mekoj zemlji“, rode i sto puta više. Ovaj rod nije samo moralno ponašanje. To je unutrašnji plod: mir, mudrost, blagost, hrabrost. I naravno, spoljašnji trag koji ostavljamo.
I sve to zavisi od unutrašnje pripremljenosti. Od toga da li smo dozvolili sebi da se „preoremo“, da se na novo rodimo. Kao što Isus kaže Nikodimu (Jovan 3): „Valja vam se na novo roditi.“

To novo rođenje nije spektakl, ono je pomak težišta. Više ne živim iz svoje potrebe za priznanjem, već iz želje da budem u skladu s nečim većim od sebe.

2.  Psihološki pogled: Rod iz margine svesti

U psihološkom, a naročito marginalističkom psihoterapijskom pristupu, rod se ne doživljava kao cilj koji treba ostvariti, već kao posledica unutrašnjeg procesa.

Rod ovde nije rezultat plana, već plod osluškivanja onog suptilnog što dolazi sa margine svesti: misli, osećanja, uvida koje nismo odmah primetili, ali ih nismo ni odbacili. Kada im damo pažnju, oni postaju seme promene.

Faze razvoja roda u ovom pristupu izgledaju ovako:

  1. Tiha pojava osećaja ili uvida
  2. Prihvatanje bez forsiranja
  3. Davanje prostora u svakodnevnici
  4. Mali koraci kroz konkretne izbore
  5. Stvaranje novog obrasca ponašanja i odnosa
  6. Rod kao posledica vernosti tom putu

Zreli psihološki rod nije nužno prepoznat spolja. Nekad je to samo odsustvo ponavljanja destruktivne navike. Nekada to je prvi put rečeno “ne” ili tiho “da” sopstvenim potrebama koje do  tada nisu bile (adekvatno) viđene.

Rod se u marginalističkoj psihoterapiji ne meri time koliko si postigao, već da li si došao u kontakt sa sobom. I da li si iz tog kontakta dozvolio sebi da se menjaš. Neka vrsta „unutrašnjeg rođenja“, bez pompe, ali sa velikim posledicama.

U širem psihološkom okviru, svaki stadijum razvoja ličnosti nosi svoje zadatke, ali i svoje moguće rodove, kako je to jasno opisao Erik Erikson. Tako, npr. u adolescenciji se rađa identitet, u odraslom dobu bliskost i stvaranje, u starosti smisao i mudrost. Ako se ti zadaci ne prepoznaju, rod može izostati, a čovek ostaje „nerodna smokva“, odnosno iako je živ, ne daje plod.

Gde se sreću duh i psiha

Duhovni i psihološki pogled na rod nisu suprotni. Oni se sreću tamo gde čovek postane dovoljno hrabar da se zapita:

  • Šta u meni treba da se rodi, a što još nisam prepoznao?
  • Na kom tlu moj život sada stoji?
  • Kojem glasu u sebi treba da poslušam da bih mogao roditi nešto istinski svoje?

U svetu koji glorifikuje spoljašnje uspehe, unutrašnji rod često ostaje neprimećen. Ali upravo taj rod: mirna savest, slobodno srce, autentična bliskost, jeste ono što nosimo sa sobom kad sve drugo prođe.

I možda najdublje pitanje koje ostaje jeste: Da li sam ono što mi je dato, u sebi i oko sebe, ostavio nerazvijeno, zakopano? Ili sam bar pokušao da ga pustim da raste?


[1] Reč “talanat” u Isusovoj priči o talentima (Matej 25, 14–30) ima dva značenja, istorijsko/literalno i simboličko/duhovno:

1. Istorijsko značenje (talanat kao mera novca): U vreme kada je priča nastala, talanat je bio jedinica za težinu i vrednost, uglavnom korišćena za plemenite metale poput srebra ili zlata. Jedan talanat je iznosio oko 34–36 kg srebra. Vrednosno, to je bilo višegodišnja zarada jednog radnika (neki procenjuju i do 20 godina rada za jedan talanat). Dakle, gospodar iz priče svojim slugama nije dao nešto beznačajno, dao im je veliko poverenje i bogatstvo.

2. Duhovno i simboličko značenje: U duhovnom smislu, talanat predstavlja sve ono što nam je povereno: darovi (talenti, sposobnosti), vreme, prilike, poverenje, ljubav, znanje, životni poziv. Poenta priče je da talanat nije dat da bi bio zakopan, već da se koristi, razvija i umnožava. Onaj ko ga zakopa, iz straha, lenjosti ili nepoverenja, gubi ga.

Dakle, u Isusovoj priči, “talanat” je simbol celokupnog poverenja koje Bog ulaže u čoveka. Ne meri se po veličini dara, nego po vernosti i odgovornosti u njegovom korišćenju. U psihoterapijskoj praksi, talanat bi mogao biti i metafora za unutrašnje potencijale klijenta, one koje ne treba zakopati, već strpljivo otkriti i razviti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *