Jun, 18.

Potrebno vreme za tekst:4 minutas, 12 Seconds

Radionica za Drugu grupu u kojoj se govori o razvojnom procesu ne može biti lagana niti može biti nezanimljiva. Na osnovu teorije Erika Eriksona kojoj smo dodali praktične vežbe, ova radionica je jedna od “najpsihoterapeutičnijih” u prve četiri, koliko smo ih imali sa ovom grupom.

Fotografije sa radionice pogledajte na http://emoracio.edu.rs/jun-18/

Zbog značaja teoretskog dela, ovde ga delimično iznosimo.

Epigenetički princip kaže: “Sve što se razvija ima svoj osnovni plan i svaki deo ima nezamenljiv uticaj u određenom periodu razvoja”.

Princip alterantivnostirazvoj svake sposobnosti mora biti adekvatno uvremenjen, jer pojava nove sposobnosti uvek može da ugrozi sposobnost koja se ranije javila. Pojavom nove sposobnosti, ona pređašnja može dabude u krizi iz koje postoje dva moguća izlaza: dobar (adekvatan) i loš (neadekvatan).

Faza sticanja osnovnog poverenja – traje tokom prve godine života. Osnovni zadatak je izgrađivanje osnovnog poverenja koje je temelj kasnijeg samoprihvatanja, ljubavi prema drugima i temelj nade. Poverenje se formira pod uticajem toplog prihvatajućeg odnosa s majkom. Međutim, ako taj odnos nije zadovoljavajući, umesto osnovnog poverenja izgrađuje se osnovno nepoverenje koje obeležava dalji put ka identitetu.

Faza sticanja autonomije – traje tokom druge godine. Detetov motorni razvoj (sve veći radijus kretanja, razvoj govora, iskustvo s roditeljima oko navikavanja na čistoću) i druge okolnosti u ovom periodu omogućavaju detetu da sebe doživi kao samostalno, autonomno biće. Zadatak ove faze je sticanje samopouzadanja, osećanja moći i ponosa. Ali, odrasli svojim oštrim zahtevima često dovode do toga da umesto da sebe doživi kao moćno, dete počinje sebe da doživljava kao prljavo, loše, neposlušno.

Faza sticanja inicijative –  dešava se u toku predškolskog uzrasta. Ovde dete postaje sposobno da kroz igru i maštu menja realnost. Zadatak je izgrađivanje inicijative koja će kasnije biti osnova za težnju ka postignuću. Umesto inicijative može se stvoriti stid, otpor i agresija prema svemu što je novo i neistraženo, a osećanje krivice može da prati svaki pokušaj traganja za rešenjima koja se ne uklapaju u uobičajene, poznate okvire.

Faza usvajanja odgovornosti – odnosi se na školsko dete. Ni u jedno drugo vreme dete nije spremnije da uči brzo i zainteresovano, da odraste u smislu deljenja dužnosti, discipline, rada. Pojavljuje se učitelj s kojim dete mora da se identifikuje da bi uspešno preživelo ovu razvojnu fazu. Uporedo se menja odnos i prema roditeljima i prema sebi.  Nevešti i nezainteresovani učitelji, nevešti i suviše zaštitnički orijentisani roditelji neće razvijati detetovu samostalnost i učiti ga da se sopstvenim trudom može doći do rezultata. Preterana zaštita i poređenje sa rezultatima druge dece mogu dovesti do nesamostalnosti ili osećanja nemoći i inferiornosti. Posledica ovoga je neusvajanje odogvornosti, ali i razvijanje osećanja manje vrednosti.

Adolescencija – predstavlja najburniji period u životnom ciklusu jer se u njemu prelamaju svi problem i sva loša rešenja iz ranijih razvojnih faza. Sada se mladi suočavaju sa izmenjenim telesnim izgledom, sa snažnim seksualnim  potrebama i sa izmenjenim stavom okoline. Postepeno uključivanje vremenske dimenzije budućnosti u shvatanje vremena omogućava adolescentu da stvara svoj životni projekat. Razvoj apstraktnog mišljenja pomaže mu da i etičke kategorije razume same po sebi. Sukobi sa ranijim identifikacionim uzorima (roditeljima) postaju sve neminovniji. Ove promene imaju za cilj sintetizovanje svega što se dogodilo u ranijim razvojnim fazama i izgrađivanje pouzdanog i stabilnog osećanja identiteta. Umesto identiteta koji omogućava adolescentu da sebe doživi kao jedinstveno i neponovljivo biće i donese odluke za dalji život, mogu nastati konfuzija identiteta, izolovanost, strepnja, neodlučnost i sumnja u pogledu sopstvene budućnosti.

Faza intimnosti – odigrava se po završetku ili pred kraj faze adolescencije. Zadatak je uspostavljanje bliskosti i intimnosti s drugim osobama. Neuspeh vodi usamljivanju, strahu od intimnosti. Umesto intimnosti razvija se pseudointimnost. Telesni kontakti često tada služe kao zamena za osećanje potpunog pripadanja, a zarobljavanje druge osobe i sputavanje njene slobode kao danak nemogućnosti da se partner prihvati bez straha za sopstveni identitet – seksualni život postaje potraga za samim sobom.

Faza integracije – odnosi se na sintezu svih dotadašnjih životnih iskustava. Ona predstavlja prihvatanje čovekovog jedinog životnog ciklusa – prihvatanje činjenice da je svako odgovoran za sopstveni život. Ovu fazu možemo nazvati i fazom mudrosti. Međutim, umesto pomirenja sa sobom i svojim izborima, osoba nastavlja život sa osećanjem da je mogla više, da su je nesrećne spoljašnje okolnosti omele, da je život trebalo drugačije da proživi – javljaju se naknadni pokušaji ostvarivanja integriteta (okrenutost sebi, traganje za smislom života, psihosomatske smetnje, hronično nezadovoljstvo sobom i drugima, priklanjanje institucijama i njenim pravilima, kompulzivan rad, mrzovolja prema svemu što je novo, raste i razvija se). Loša rešenja mogu se videti i u depresivnim krizama.

0 0
0
Zadovoljni
0
Nezadovoljni
0
Uzbudjeni
0
Ljuti
0
Iznenadjeni

5 komentara za naslov “Jun, 18.

  1. Pisem,brisem,mislim,pisem..
    Dakle.
    Rad na sebi je kao putovanje.
    Nesto u nama spava. Spavac treba biti probudjen.
    Sami smo odgovorni za stvari koje nam se desavaju,kako se osecamo i kakvi su nam odnosi sa drugima.
    Atmosfera na radionicama je opustena pa je samim tim i komunikacija slobodnija i nesebicna razmena iskustava,shvatanja.
    Fenomenalna grupa..
    Bez predrasuda i ogranicenja.
    Petar je kao i uvek energican,duhovit,pun iskustava i znanja..
    Sladjana,mada nije bila ovog puta, izuzetnaa.
    Simply the best 😃
    Rad na sebi nema konacno odrediste a svaka destinacija ima svojih cari.

    NEBO JE GRANICA!!!

  2. Ne znam sta reci sto vec nije receno, a postoji zelja da se nesto kaze…..
    Samo mesto i prostor u kome se odrzavaju nase radionice je jedan mali raj, onako sam za sebe, sto apsolutno doprinosi citavoj “edukaciji”. Sjajno, sjano, zaista….svako sledece druzenje ima neka nova ocekivanja, koja se 100% opravdavaju i mnogo vise od toga….hvala Petre, hvala Sladjo…..idemo u bioskop? 😊😊😊

  3. Hvala Petre😊…Hvala Drugari 😊..na jucerasnjoj radionici gde smo sto sta spoznali, naucili i kvalitetno proveli vreme prolazeci kroz Faze Sazrevanja Svako na Svoj Nacin.
    Jos jednom HVALA na Divnoj Energiji i Radujem se Sledecem Susretu 😊👏👌
    P.S: Sladjana, Marija i Dijana 😊ovaj put smo Vam nekako oprostili sto niste bili sa nama 😂 ali Sledeci put necemo 😂❤

  4. Sazrevanje koje se desaavalo u fazi kada smo jos bili deca i koje nas je na neki nacin oblikovalo kakvi smo ljudi danas… interesantna spoznaja do koje smo juce dosli kroz teoriju i praksu. Jos jedna korisna i primenljiva radionica,divno druzenje sa ljudima koji tragaju, uce, osvescuju i preuzimaju odgovornost da je UVEK DO NAS! Naravno sve je lakse, efektnije kada je Petar ispred tebe i postavlja pitanja… tako da uvek dobijes odgovor za ono sto te zanima. HVALA Petre.🤗Jedan od malih nedostatak na jucerasnjoj radionici bio je taj sto nam je falila Slada da bi bili 100% tim, ali uspeli smo👌😊

  5. Ovom radionicom otvorene su mnoge stvari kone su ostale nedorecene i neprepoznate.Svaka je znacajna na svoj nacin ali je ova ostavila najjaci utisak.Hvala za divno i kvalitetno vreme😚

Ostavite komentar

Email adresa nece biti objavljena. Obavezna polja oznacena su *

2 × three =